Aandeel in het totaal
Portefeuillehouder: D. Emmer
Verantwoordelijk directeur: A. Roggeveen
Programma doelstelling en rol van de gemeente
Zaanstad is een financieel stabiele gemeente, waar de uitvoering van de beleidsdoelstellingen vorm krijgt binnen door de raad vastgestelde kaders en met een actief risicomanagement. De uitvoering van de Wet WOZ en het heffen en innen van belastingen wordt efficiënt uitgevoerd. Het programma Financiën is daarmee ondersteunend aan de andere programma's in de begroting.
Voortgang doelen ?
Stabiel financieel beleid
Het college streeft ernaar de financiële basis op orde te houden, zodat rekeningen niet worden doorgeschoven naar toekomstige bestuurders en tegenvallers opgevangen kunnen worden. Het college streeft naar een positief oordeel van de toezichthouders over de gemeentefinanciën en interne beheersing van de gemeente, waarbij de financiële problemen niet worden afgewenteld op de belastingbetaler.
Om deze doelstellingen te bereiken leveren we de volgende prestaties
Organisatie financiële processen
Tot een financieel solide beleid hoort dat jaarlijkse noodzakelijke uitgaven uit de exploitatie kunnen worden betaald. Kapitaallasten moeten beheersbaar blijven, zodat de begroting meerjarig niet vast wordt gezet. Structurele lasten worden gedekt met structurele baten. Door actief te sturen op risico’s en ervoor te zorgen dat voldoende buffer aanwezig is om tegenvallers op te vangen, moeten incidentele tegenvallers zo veel mogelijk worden voorkomen. De control-organisatie ondersteunt het college, de directie en de lijnorganisatie bij de sturing en beheersing. Daarbij wordt geborgd dat informatie getrouw en rechtmatig tot stand komt en dat besluiten doelmatig en doeltreffend worden genomen. Daarvoor ontwikkelt de control-organisatie kaders, waarop ook wordt getoetst. Ook wordt regie gevoerd op complexere processen zoals de begroting en wordt de lijnorganisatie ondersteund bij de voorbereiding van besluitvorming en de uitvoering daarvan. De interne beheersing heeft primair als doel om college, directie en lijnmanagement van juiste, volledige en tijdige informatie te voorzien, zodanig dat tijdig geanticipeerd kan worden op afwijkingen en onzekerheden. Risicomanagement is daarvoor een belangrijk instrument.
Prestatie-indicator |
Nulmeting |
Begroting 2015 |
Streefwaarde |
Prognose Burap |
Bron |
---|---|---|---|---|---|
Realisatie uitvoering verbijzonderde interne controles (VIC's) |
100% |
100% |
100% |
100% |
Halfjaarrapportage audit |
Tijdigheid P&C-documenten conform planning raad |
100% |
100% |
100& |
100% |
Jaarplanning raad |
Realisatie bezuinigingsmaatregelen |
95% |
95% |
95% |
95% |
Voortgangsrapportage bezuinigingen |
Het aantal afgeronde 213a-onderzoeken per jaar |
2 |
2 |
Minimaal 1 |
2 |
Audit jaarplan |
Realisatie nieuw format kadernota |
Niet gereed |
Gereed |
Gereed |
Gereed |
Besluitvorming raad |
Activiteiten
-
Ontwikkelen nieuw format kadernota
-
Herzien financiële verordening
-
Risicomanagement verder verankeren in de organisatie
-
Meer gebruik van geautomatiseerde controles in financiële processen
-
Opstellen controleplannen nieuwe taken en uitvoeren van deze plannen
-
Verder digitaal ontsluiten van financiële informatie
Toelichting status
De kadernota is reeds gepresenteerd. Hierbij is er in een nieuw, compacter format gewerkt. In de tweede helft van het jaar zal de herziening van de financiële verordening afrond worden. Voor de realisatie van overige activiteiten zijn diverse projecten gestart waarvan de resultaten in de loop van dit jaar uitgewerkt worden.
Innen van lokale belastingen en heffingen
De inspanningen zijn erop gericht een zo optimaal mogelijke opbrengst voor de gemeente te verkrijgen tegen zo laag mogelijke uitvoeringskosten.
Om deze doelstellingen te bereiken leveren we de volgende prestaties
Innen van lokale belastingen en heffingen
Door informatieverstrekking en mogelijkheden tot persoonlijk contact wordt draagvlak gecreëerd voor de werkwijze en het product bij bewoners en instellingen om juridische procedures te vermijden. Bij geschillen wordt juridisering zo veel mogelijk vermeden door geschilbeslechting aan de voorkant. Een goed gesprek levert op de lange termijn voor beide partijen vaak meer op.
Prestatie-indicator |
Nulmeting |
Begroting 2015 |
Streefwaarde |
Prognose Burap |
Bron |
---|---|---|---|---|---|
Het uitgekeerde bedrag aan proceskostenvergoeding afgezet tegen het bedrag waar maximaal een beroep op kan worden gedaan. |
20% |
20% |
15% |
20% |
GouwBelastingen en EnterpriseOne |
Aantal gehonoreerde bezwaarschriften afgezet tegen het totaal aantal ingediende bezwaarschriften |
52% WOZ (76% overige heffingen) |
60% (75%) |
75% (75%) |
60% |
Gouw Belastingen |
Aantal gehouden hoorzittingen afgezet tegen het aantal verzoeken. |
20% (127 versus 626) |
20% |
15% |
20% |
GouwBelastingen |
Activiteiten
-
In een zo vroeg mogelijk stadium persoonlijk contact opnemen met de bezwaarmaker.
-
Vooroverleg met woningcorporaties en eigenaren van grote objecten.
-
Met marktpartijen die meerdere cliënten vertegenwoordigen in een zo vroeg mogelijk stadium duidelijke afspraken maken over de werkwijze van bezwaarafhandeling en de hoogte van de proceskostenvergoeding.
Toelichting status
Om juridische procedures te vermijden worden in een zo vroeg mogelijk stadium duidelijke afspraken gemaakt over de werkwijze van bezwaarafhandeling. Gesprekken hiervoor worden gevoerd met diverse vertegenwoordigers en (mogelijke) bezwaarmakers.
Algemene dekkingsmiddelen
Op grond van artikel 8 lid 5 en 6 Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) is de gemeente verplicht een onderdeel algemene dekkingsmiddelen en een post onvoorzien op te nemen in de begroting en jaarstukken. Met de algemene dekkingsmiddelen wordt een groot deel van de taken uit de begroting bekostigd.
Product | Begroting | Mutaties burap | Stand na burap |
Gemeentefonds | |||
Lasten | -77 | 77 | 0 |
Baten | -226.755 | -2.308 | -229.063 |
Saldo | -226.832 | -2.231 | -229.063 |
Lokale heffingen | |||
Lasten | 49 | 0 | 49 |
Baten | -1.559 | -227 | -1.786 |
Saldo | -1.510 | -227 | -1.737 |
Algemene dekkingsmiddelen | |||
Lasten | 11 | 0 | 11 |
Baten | -1.088 | 186 | -902 |
Toevoegingen | 421 | 0 | 421 |
Onttrekkingen | -4.245 | -1.000 | -5.245 |
Saldo | -4.901 | -814 | -5.715 |
Investeringsfonds | |||
Toevoegingen | 979 | 12.199 | 13.178 |
Onttrekkingen | |||
Saldo | 979 | 12.199 | 13.178 |
Onvoorzien | |||
Lasten | 101 | 0 | 101 |
Baten | 0 | 0 | 0 |
Toevoegingen | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | -12.474 | -12.474 | |
Saldo | 101 | -12.474 | -12.373 |
Saldo kostenplaatsen | |||
Lasten | 110 | 133 | 244 |
Saldo | 110 | 133 | 244 |
Saldo financieringsfunctie | |||
Lasten | -6.908 | 0 | -6.908 |
Baten | -3.732 | 0 | -3.732 |
Saldo | -10.639 | 0 | -10.639 |
Dividend | |||
Lasten | |||
Baten | -24.546 | 460 | -24.086 |
Toevoegingen | 21.925 | 0 | 21.925 |
Onttrekkingen | -3.000 | 0 | -3.000 |
Saldo | -5.621 | 460 | -5.161 |
Innen lokale belastingen en heffingen | |||
Lasten | 3.007 | 90 | 3.097 |
Baten | -31.750 | 0 | -31.750 |
Saldo | -28.742 | 90 | -28.653 |
Organisatie financiële processen | |||
Lasten | 4.297 | -6 | 4.291 |
Baten | |||
Toevoegingen | 1.000 | 1.000 | |
Saldo | 4.297 | 994 | 5.291 |
Programma | Begroting | Mutaties burap | Stand na burap |
Financiën | |||
Lasten | 591 | 294 | 885 |
Baten | -289.430 | -1.890 | -291.319 |
Toevoegingen | 23.325 | 13.199 | 36.524 |
Onttrekkingen | -7.245 | -13.474 | -20.719 |
Saldo | -272.759 | -1.870 | -274.629 |
Lasten | Baten | Saldo | |
Raad autonoom | 0 | -1.340 | -1.340 |
Raad bijstelling bestaand beleid | 13.555 | -14.024 | -469 |
Raad herschikking | -62 | 0 | -62 |
13.493 | -15.364 | -1.870 |
Raad autonoom | Lasten | Baten | Saldo |
BNG dividend 2014 | 0 | 460 | 460 |
BNG Bank heeft over 2014 een nettowinst behaald van 126 miljoen (2013: 283 miljoen). De belangrijkste reden achter de daling van het renteresultaat ten opzichte van 2013 is de aanhoudende daling van de marktrente. Behalve door een structurele daling van het renteresultaat wordt de forse daling van de nettowinst vooral veroorzaakt door ongerealiseerde negatieve marktwaardeveranderingen in het resultaat financiële transacties. Deze resultaten vinden hun oorsprong ten dele in conservatievere waarderingen naar aanleiding van de uitkomsten van de balanstest door de Europese Centrale Bank. | |||
Meicirculaire | 0 | 463 | 463 |
In de Raadsinformatiebrief meicirculaire 2015 worden de ontwikkelingen weergegeven op het gebied van de algemene uitkering, decentralisatie uitkeringen en integratie uitkeringen in het sociaal domein. | |||
September en december circulaire aansluitend op raadsinformatiebrief Gemeentefonds 2014 | 0 | -2.263 | -2.263 |
In de Raadsinformatiebrief van de september en decembercirculaire van 2014 worden ontwikkelingen weergegeven op het gebied van de nieuwe decentralisaties in het sociaal domein ende bestaande decentralisaties. Ook is het effect voor loon- en prijscompensatie berekend. | |||
Raad bijstelling bestaand beleid | Lasten | Baten | Saldo |
Actualisatie Investeringsfonds 15.1 | 1.000 | -1.000 | 0 |
Financiële verwerking van het MPG 15.1 zoals aangeboden aan de raad juni 2015 (2015/86081) | |||
Algemene Uitkering (drie decentralisaties) | 77 | -77 | 0 |
De drie decentralisaties apart weergeven los van Alg. Uitkering (IV3 voorschift). De oude stelpost voor het sluitend maken van de begroting uit eerdere jaren wordt omgezet van last naar baat. | |||
BTW reclame inkomsten | 0 | 186 | 186 |
In de begrote opbrengst aan reclamegelden is ten onrechte rekening gehouden met BTW (186). | |||
Bestemming jaarrekeningresultaat 2014 | 12.199 | -12.474 | -275 |
Het jaarrekeningresultaat 2014 wordt als volgt bestemd:Implementatie participatiewet (100) Onderhoud gymzalen en sporthallen (175)Toevoeging aan investeringsfonds voor Plan van de Stad (12.199). | |||
Ontwikkelingen in het Gemeentefonds na de decembercirculaire | 0 | -431 | -431 |
In deze mutatie zijn meegenomen de beschikking van het ministerie van sociale zaken voor de huishoudelijke hulp toelage voor de WMO (-1.000). Ook is de ontwikkeling van het aantal bijstandsgerechtigen per 1 januari van het jaar 2015 doorgerekend (-396). In de RIB is ten onrechte loon- en prijscompensatie doorberekend (965). Dit is al bij de begroting van 2015 gebeurd. | |||
Stelpost kapitaallasten | 278 | 0 | 278 |
De stelpost kapitaallasten vindt zijn oorsprong in het niet juist verwerken van de kapitaallasten. Deze kapitaallasten hadden (deels) betrekking op de tarieven en gekeken is of zij hier (deels) aan toegerekend konden worden. Deze relatie blijkt niet zuiver te leggen waardoor doorberekening in de tarieven niet wenselijk is. | |||
Toeristenbelasting | 0 | -227 | -227 |
Door een hoger aantal overnachtingen stijgen de inkomsten van toeristenbelasting. (-227). De stijging wordt grotendeels gerealiseerd door de opening van nieuwe hotels. | |||
Raad herschikking | Lasten | Baten | Saldo |
Kostenverdeling | 124 | 0 | 124 |
Met deze begrotingswijziging worden de apparaatsbaten en -lasten op de juiste wijze toegerekend aan de prestaties. | |||
Stelpost salaris | -145 | 0 | -145 |
Tijdens het opstellen van de begroting 2015-2018 is per abuis een salarisstelpost op zowel programma Burger en Bestuur als Financiën verwerkt. Daarom wordt stelpost samengevoegd op programma Financiën. | |||
Verschuiving budget invorderingskosten | -40 | 0 | -40 |
Het budget voor invorderingskosten wordt binnen de sector Belastingen overgeheveld naar de juiste afdeling. |